Tillbaka

Vanliga frågor

Hur vet jag att registrering av mitt kit lyckats?

När du fullföljt registreringen får du ett bekräftelsemejl, och då kan du vara säker på att registreringen gått igenom. Ibland hamnar mejlet i skräpposten. Du kan också kontrollera registreringen genom att logga in under Provsvar.

Jag har inte fått något bekräftelsemejl. Vad gör jag?

Ibland hamnar bekräftelsemejlet i skräpposten, men det kan också vara så att du råkat ange en felaktig mejladress. Om du inte fått en bekräftelse kan du kontrollera att provet blivit registrerat korrekt genom att logga in under Provsvar. Notis om tillgängligt provsvar skickas även via sms om telefonnummer är angivet.

Hur får jag mitt provsvar?

I samband med provtagningen uppger du mobilnummer samt mejladress och du kommer få en notis när provsvaret är klart. Du behöver logga in med BankID i mobil eller dator för att se ditt resultat. Har du registrerat dig med personlig kod som legitimeringsmetod – vilket erbjuds i vissa sammanhang – loggar du in med din 9-siffriga kod.

Vad är ”Personlig kod”?

Om du inte har möjlighet att använda BankID, eller om provtagaren är ett barn, är det i vissa sammanhang möjligt att välja ”Personlig kod” som identifieringsmetod. Du får då en 9-siffrig kod i slutet av registreringen som du behöver spara via skärmdump eller som pdf. Observera dock att du inte får någon personlig kod om du registrerat dig med BankID.

Jag glömde spara min personliga kod. Vad gör jag?

Om du missade att spara den 9-siffriga personliga koden som visades på skärmen i sista steget av registreringen, kan du kontakta support@direkttest.se. Bifoga ditt referensnummer (ej personnummer), som står i bekräftelsemailet.

Kan jag få ett intyg på mitt provsvar via Direkttest?

Direkttest utfärdar inga intyg eller bevis baserade på egenprovtagning, men vår plattform är kopplad till ett antal certifierade vårdgivare som utför provtagning för detta syfte. Läs mer om covidbevis hos E-hälsomyndigheten, där du också hittar en lista över certifierade vårdgivare.

Vad innebär det att provet sparas i biobank?

När du lämnar ett prov kan du välja om du vill att det ska kunna sparas i en så kallad biobank. Biobanker används för att göra vården så säker som möjligt, och även i forskning. Forskningsstudier kan göra det möjligt att utveckla nya metoder för att till exempel upptäcka sjukdomar eller bättre förstå smittspridning.

Om du samtyckt till att provet får sparas i en biobank har du alltid rätt att ångra dig och när som helst ta tillbaka ditt medgivande. Läs mer om biobankning, biobankslagen, och hur du går tillväga för att återta ditt medgivande på 1177.

Hur lång tid tar det att få mitt provsvar?

Direkttest är en teknisk plattform som inte är involverade i hanteringen av de fysiska provtagningskiten, därför kan vi inte inte ge några garantier för när du får ditt provsvar. Väntetiden skiljer sig mellan regioner, provtagningsflöden och laboratorium.

Hittar du inte svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta oss på support@direkttest.se. Inkludera gärna ditt referensnummer så kan vi snabbare hjälpa dig.